CELIJAKIJA I DETOKSIKACIJA

CELIJAKLIJANaš gastrointestinalni trakt je izuzetno kompleksan i u današnje vreme ga naučnici smatraju ’’drugim mozgom’’ našeg tela. Gastrointestinalni trakt sadrži brojne bakterije, imunološke i nervne ćelije koje nas, pored ostalih funkcija, štite od toksina i stanih napadača. Mnogi istraživači danas zapravo tvrde da gastrointestinalni trakt čini između 80 i 90 procenata celokupnog imunog sistema u našem telu.

Ako bolujete od celijakije, preosetljivi ste na gluten ili ste intolerantni na bilo koju vrstu hrane, ova veza između imuniteta i gastrointestinalnog trakta je veoma važna. Ona posebno naglašava činjenicu da ono što unosimo u organizam igra mnogo važniju ulogu u našem celokupnom zdravlju nego što mislimo. Smatra se da osobe koje imaju problema sa preosetljivošću na određene namirnice i alergijama, uključujući anafilaksu, imaju nešto slabiji imuni sistem. Ova tvrdnja ima smisla, pošto su u današnje vreme alergije na hranu i hronična oboljenja u stalnom porastu. Postajemo sve alergičniji na hranu, a hrana koju jedemo nas čini sve bolesnijima.

U slučaju celijakije, koja je autoimuna bolest, teorija glasi da telo signalizira da je gluten strano telo u organizmu i tako dolazi do reakcije imunog sistema. Kao rezultat, dolazi do oštećenja apsorpcione površine tankog creva. Većina ljudi sa celijakijom nikada ne ozdravi u potpunosti i bori se sa mnogim zdravstvenim problemima koji se nastavljaju dugo nakon dijagnostikovanja celijaklije i posvećivanja bezglutenskoj ishrani.  Naravno, postavlja se pitanje zašto je to tako? Teorije koje se bave raznim razlozima uključuju nepoznate izvore unakrsne kontaminacije, potencijalnu potrebu za izbacivanjem žitarica iz ishrane i štetne materije i toksine kojima smo izloženi kada nam nedostaje čista ishrana, poput genetski modifikovane hrane, pesticida, antibiotika, aditiva, rafinisanog šećera i drugih toksičnih hemikalja.

Međutim, nikako ne treba očajavati! Postoje mnogi načini na koje možemo poboljšati zdravlje našeg gastrointestinalnog trakta, čime ujedno Strawberry-Salad-3-by-Gluten-Free-Cat (1)poboljšavamo i zdravlje svog imunog sistema. Na primer, treba strogo poštovati specijalni režim ishrane. Svakoga dana, koliko je to moguće, treba donositi ispravne odluke o ishrani i uključiti obilje povrća u ishranu, kako u čvrstom stanju, tako i kroz sokove (posebno zeleno povrće) kako bismo organizmu obezbedili toliko željena vlakna, i birati masti koje su zdrave za srce. Obavezno pijte dovoljne količine vode – a dan se može započeti i toplom vodom sa limunom koja je izuzetno koristan napitak za zdravlje organizma. Razmotrite i uzimanje probiotika, jer su izuzetno korisni za regulisanje crevne flore.

Čišćenje organizma: Ako ste propustili prolećnu detoksikaciju, ne brinite, jer se uvek može početi sa režimom detoksikacije (poželjno je i posavetovati se sa svojim lekarom ili nutricionistom kako biste saznali koji režim bi vam najviše odgovarao), koji bi mogao predstavljati moćan i prirodan način da očistite svoj gastrointestinalni trakt i pružite zdravu podršku svom gastrointestinalnom sistemu. Postoje razne vrste čišćenja, ali je najbolje fokusirati se na ceo organizam prilikom odabira detoks programa. Detoksikacija nudi brojne koristi za naš imuni sistem, a ovo su samo neke od njih:

Usporavanje procesa starenja:


 U naučnoj zajednici, teorija o povezanosti slobodnih radikala i starenja/oboljenja je opšte prihvaćena. Slobodni radikali su nestabilni atomi ili molekuli koji vremenom oštećuju naš organizam. Kada radimo detoksikaciju i povećavamo unos antioksidanasa (koji se bore protiv slobodnih radikala), oslobađamo telo slobodnih radikala i usporavamo proces starenja.

Gubitak težine:


Ako se detoksikacija vrši na pravilan način, to može dovesti do zdravog gubitka suvišnih kilograma usled eliminacije rafinisanog šećera i nezdravih masti iz naše ishrane. Samo prihvatanje ovakvih principa može dovesti do usvajanja zdravih navika u ishrani, što dugoročno gledano, ima veoma povoljne posledice na naš organizam.

Poboljšano eliminisanje štetnih materija iz organizma:


 Kada se detoksikacija radi pravilno, obezbeđujemo našem telu obilje hranljivih materija i stimulišemo telo da izbacuje otpadne materije i toksine. Voda je veoma važan sastojak našeg organizma i učestvuje u gotovo svim telesnim funkcijama. Kada čistimo organizam, unosimo i veće količine vode, čime pružamo podršku našim telesnim funkcijama.

Prevencija bolesti:


 Konzumiranje prerađene, masne  hrane naposletku dovodi do hroničnih degenerativnih oboljenja, poput dijabetesa tipa 2 i kancera. Čišćenje nam često pomaže da postanemo svesniji svojih navika u ishrani i ohrabruje nas da ih vremenom promenimo nabolje.

Poboljšana homeostaza: 


Kada naša ishrana nije uravnotežena, nije ni naše telo, i zbog toga ne može funkcionisati na optimalan način. Svi naši organi teže stanju homeostaze, balansa. Zdrava, čista i nutritivno izbalansirana ishrana nam pomaže da podržimo naš organizam na sve moguće načine, uključujući i šećer u krvi i krvni pritisak.

Konsultujte se sa svojim lekarom kako biste razmotrili odgovarajući režim detoksikacije kojim se eliminiše gluten i umanjili negativne simptome po vaše zdravlje.

Detoks režimi 

Detoks režimi su namenjeni čišćenju organizma od toksina i otpadnih materija koje je organizam akumulirao usled loših navika u ishrani, kao i iz naše životne okoline. Bezglutenski režim detoksikacije posebno eliminiše sav gluten iz ishrane kako bi se telu omogućilo da se odmori, oporavi i zaleči od upale i oštećenja stomačnog zida. Osobe koje pate od celijakije i ozbiljne intolerancije na gluten mogu biti izložene opasnosti od neuhranjenosti usled loše apsorpcije hranljivih materija. Često se preporučuje uzdržavanje od glutena tokom 7 do 14 dana kako biste utvrdili da li je gluten izvor simptoma koje osećate. Kada birate namirnice, obavezno čitajte  deklaracije, pošto i zamrznuto povrće može sadržati začine sa glutenom koji se dodaju radi ukusa. Detoks režim se zasniva na namirnicama koje su uglavnom manje kalorijske vrednosti, bogate vlaknima i vitaminima i mineralima koji su neophodni za normalno funkcionisanje organizma kao i na suplementima na bazi lekovitog bilja poput maslačka, čička, koprive, artičoke i drugih… Visok sadržaj vode i vlakana u namirnicama takođe pomaže i regulisanje digestivnog sistema radi eliminacije otpada i toksina. Program za detoksikaciju organizma u trajanju od 28 dana možete pronaći ovde.

ŠTA TREBA OČEKIVATI KADA IZBACUJETE GLUTEN IZ ISHRANE?

Preosetljivost na gluten u manjoj ili većoj meri pogađa između 7 i 20 procenata svetske populacije. Najpoznatiji oblik ovog poremećaja je svakako celijakija, kod koje gluten izaziva abnormalnu reakciju imunog sistema. Međutim, čak i osobe čiji rezultati testiranja ne ukažu na celijakiju mogu iskusiti određene zdravstvene probleme ukoliko konzumiraju hranu koja sadrži gluten. Simptomi koji se povezuju sa glutenom se obično mogu zaustaviti odabirom bezglutenske ishrane.

Dijagnostikovanje

Prava celijakija se može dijagnostikovati isključivo biopsijom tankog creva. Međutim, testiranje krvi može potvrditi prisustvo antitela na gliadin, jednu od komponenata glutena, koja može biti marker i za celijakiju i za druge vrste intolerancije na gluten. Svi stepeni intoleranije na gluten ukazuju na to da imuni sistem neadekvatno reaguje na gluten u hrani, usled čega dolazi do oštećenja tkiva koje je slično oštećenju uzrokovanom infekcijama ili alergijama na hranu. Takvo oštećenje zatim onesposobljava pravilnu metabolizaciju, što dovodi do raznih nivoa neuhranjenosti. Intolerancija na gluten uključije i širok opseg simptoma, uključujući infertilitet, probleme sa kožom, promene ličnosti i hronične infekcije.

Promene u ishrani

Eliminisanje glutena iz ishrane podrazumeva eliminisanje hleba, kolača i drugih pečenih obroka koji se prave od žitarica koje sadrže gluten, kao i raznih vrsta testenine. Preporučuje se i izbegavanje ovsa, pošto može biti prerađivan u uskoj blizini žitarica koje sadrže gluten. Treba potražiti alternative bez glutena koje se baziraju na pirinču, kinoi ili drugim zamenama. Ako izbacujete gluten iz ishrane, takođe bi trebalo izbegavati pivo i alkoholna pića koja se prave od žitarica koje sadrže gluten, supe koje sadrže gluten kao osnovu i stavke poput soja sosa. Prerađena hrana generalno može biti izvor skrivenog glutena, tako da usvajanje ishrane koja se u najvećoj meri oslanja na celo, sveže voće i povrće i kvalitetne izvore proteina  može uštedeti vreme koje trošite na čitanje deklaracija raznih proizvoda.

Fizičke promene

Neke osobe iskuse simptome uzdržavanja ili ’’skidanja ’’ sa glutena tokom nekoliko dana ili nedelja nakon započinjanja ishrane bez glutena. Ovi simptomi mogu uključivati glavobolje, umor i žudnju za hranom koja sadrži gluten. Simptomi uzdržavanja bi trebalo da se povuk nakon nekoliko dana ili nedelja, ali prvobitni simptomi koji su povezani sa glutenom mogu trajati i nekoliko meseci pre nego što se povuku.  Osobama koje pate od celijakije i koje su pretrpele ozbiljna oštećenja, posebno starijim osobama, može biti potrebno i do dve godine za potpuni oporavak. Na duge staze, možete očekivati postepeno poboljšanje energetskih nivoa, funkcionisanja imunog sistema, kao i poboljšanje zdravlja digestivnog trakta.  Doktot Peter H.R. Green napominje da ukoliko se vaši simptomi ne poboljšaju nakon nekoliko meseci bezglutenske ishrane, trebalo bi da konsultujete svog lekara, jer simptomi u takvom slučaju verovatno nisu povezani sa intolerancijom na gluten.

Emotivne promene

Neke osobe iskuse depresiju ili prođu kroz neku vrstu procesa tugovanja kada otkriju da su njihovi simptomi povezani sa glutenom. Pronalaženje oslonca u članovima porodice ili prijateljima koji vam pružaju podršku, ili pridruživanje nekoj grupi podrške mogu biti od velike pomoći u periodu dok simptomi ne počnu da se povlače. Kada već dođe do povlačenja simptoma, vaše poboljšano zdravlje može predstavljati novi oslonac i motivaciju. Imajte na umu i to da celijakija može pogoršati depresiju. Studija koja je objavljena u Skandinavskom gastroenterološkom žurnalu 1988. godine je došla do zaključka da oko trećina osoba koje pate od celijakije takođe pokazuje simptome depresije koji mogu početi da se povlače kako se stanje u vašem telu popravlja. Svakako bi trebalo konsultovati lekara ukoliko se simptomi depresije ili loše raspoloženje nastavlja uprkos poboljšavanju fizičkog zdravlja.

Izvori:

http://www.tonictoronto.com/April-2014/Why-Celiacs-Should-Detox/

http://www.livestrong.com/article/468203-gluten-detox-diet/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s